Prima Gară din România transformată de CFR în piață sau aprozar?!

Prima Gară din România transformată de CFR în piață sau aprozar?!
Prima Gară din România va fi transformată de CFR în piață sau aprozar?! Economia de piață are propriile reguli, unele chiar mai dure. Însă cu toată înțelegerea de care poate da dovadă cineva implicat, ceea ce se întâmplă în zona CFR din Oravița întrece orice limită. 

Gara Oravița este cunoscută și drept Gara Oravița Română. Este un monument istoric de clasă A. Este prima gară din România construită în anul 1847, ca punct de plecare/sosire a liniei ferate Oravița -Baziaș.

Ceea ce nu știam este că la Gara din Oravița se poate constitui ad-hoc și in piață de vânzare produse fie ele alimentare sau nealimentare. Și partea implicată este Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA. Entitatea care culmea ar trebui să protejeze perla feroviară a Oraviței! Așa ar fi normal într-o democrație veritabilă… 

Totul a plecat de la o cerere recentă a unei întreprinderi familiale din Oravița care a închiriat un spațiu comercial de aproximativ 20 metri pătrați. Totul, reiterăm ferm, în incinta stației CF Oravița – Clădire Călători Oravița!!! Problema și mai interesantă este că în interiorul stației CFR din Oravița locatarul poate realiza și lucrări de amenajare.

Gara

„Sunt spații, încăperi, pe care Regionala le scoate la licitație pentru închiriere, pentru a obține profituri alternative”

Reprezentantul CFR-ului local, dl. Remus Cherla este șeful de stație din Oravița. Inedit este modul de prezentare a situației de fapt… ,„Gara din Oravița nu poate fi transformată sub nici o formă în magazin. Sunt spații de închiriat, dar nu gara în sine! Sigur că sunt spații, încăperi, pe care Regionala le scoate la licitație pentru închiriere, pentru a obține profituri alternative. Sunt spații care nu afectează traficul. Biroul Șefului de gară sau clădirea administrativă nu fac obiectul acestor licitații. Vorbim de spațiile care nu sunt folosite în prezent. Indiferent cine vine cu cereri, se scoate la licitații, își depune caietul de sarcini … Toate acestea se depun la Timișoara. Nimic din toate acestea nu depind însă de șeful de gară din Oravița!”

Citește și: Semmeringul Bănățean primește o gură de oxigen

Oricum am întoarce „dovleacul” în speța Gării din Oravița, atitudinea CFR este de neînțeles, de neacceptat. Cum să creezi „plus valoare economică” dintr-o chirie modică sau nu, în cel mai pur stil de bișnițar? Este imposibil de acceptat acest lucru tocmai din partea celor care trebuie să apere patrimoniul istoric moștenit! Cum poți să aprobi lucrări de amenajare și construcții provizorii în incinta unui monument istoric? Este pur și simplu o crimă arhitectonică, un genocid cultural. Și bineînțeles opera unor diletanți! Și nu la adresa oricui, ci la cea a primei gări construite în România.

Gara

Onor, conducătorii Sucursalei Regionale de Căi Ferate Timișoara ar trebui să dea dovadă de o mai mare vigilență și responsabilitate față de ceea ce reprezintă patrimoniul cultural generat din CFR. Orașul Oravița în sine reprezintă un centru cultural de elită a Banatului Montan. Și totul trebuie conservat și păstrat cu sfințenie.

Gara

Patrimoniul istoric înainte de toate …

Însă ce pretenții poți să mai ai tocmai de la cei care vedeau până nu demult ca nerentabilă financiar linia ferată Oravița – Anina. Un traseu unic în România prin frumusețea lui naturală. Parcă și atunci se invoca rentabilitatea financiară a căii ferate. Una care este de o inestimabilă valoare culturală și naturală prin traseul sălbatic montan pe care-l străbate! Asta ar trebui să prețuim cu adevărat înainte de toate. Valoarea istorică, culturală sau spuneți cum doriți trebuie să fie cu mult mai mult apreciată decât orice chirie fie ea piperată sau nu… Alo, Regionala, se aude?! 

sursa foto articol:oravita.ro

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: